Laatste Wandeldag!

11 september 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

Lekker gegeten in het restaurantje dat bij het hotel was. En nog rondje om de kerk gemaakt en naar bed! Helaas minder goed geslapen van de benauwde lucht, want er kon geen raampje open of misschien ook wel van de opwinding voor vandaag?

Na een zeer karig ontbijt met gelukkig wel koffie dan op weg voor de laatste etappe. Als je de mensen weg denkt nog heel mooi ook.
Onderweg liepen nu ook weer veel jonge mensen soms met muziek erbij, maar er waren ook rustige stukken door het bos. Je voelde op een bepaald moment het verwachtingsvolle in de groep, zeker toen we in de verte Santiago zagen liggen.

We hadden er een flinke pas in en rustten pas na vier uur meestal over asfalt lopen. In totaal moesten we vandaag zo’n 22 km lopen met het stuk van het hotel naar de route terug erbij. We kwamen de Noorse vriendinnen ook weer tegen.

En dan was daar de kathedraal en het plein vol met blije en gelukkige pelgrims. Een heel bijzondere sfeer! Mensen liggen op de grond en klappen voor elkaar, sommige uitgelaten en anderen stil.

Na de foto’s en even laten bezinken naar het bureau van registratie. Daar moet je je online aanmelden, je paspoort met stempels laten zien en een enkele vraag beantwoorden en dan krijg je een persoonlijk certificaat. Dat hebben we in de pocket.

Toen waren we wel aan een wijntje toe en een lekkere lunch. We zaten in het straatje waar iedereen langs moest voor het certificaat. Dat was leuk en we zagen ook nog de Ierse vrouwen( heb ik moeten condoleren met het verlies tegen oranje) en Robin de Duitser, die nog doorloopt naar de kust en nog veel meer.
Daarna ben ik in kathedraal geweest waar je langs de overblijfselen van Jacobus mag lopen. Sommige pelgrims knielen en willen niet weg. Ook mochten we achter het altaar trapjes op en het beeld van Jacobus omarmen! Je mocht geen foto’s maken helaas, wat ik later in de kerk wel gedaan heb. Ook heb ik een kaarsje voor jullie allen aangestoken.

Ons hotel ligt niet ver van de kathedraal en is prima! Lekker rustig in de nok!

Vanavond ga ik naar de pelgrimsmis . Ik ben benieuwd.
Bedankt voor al jullie lieve en motiverende reacties. Ze hebben echt geholpen!

liefs,

liesbeth

1. Elly:
    11 september 2023
    Geweldig resultaat. Weer een mijlpaal. Weer een uitdaging die je volbracht hebt samen met Paul. Fijne avond en goede reis terug.
  2. Els Erinkveld:
    👏👏👏👏👌👌👍👍🎶🎵🎶🎷🎷🎵🎶🎶👋🙏
  3. Gaston:
    11 september 2023
    Lieve Liesbeth en Paul, proficiat met de aankomst in Santiago de Compostella en een extra dikke proficiat met het behalen van jullie Pelgrims certificaat! Dat is niet niks! Wat een prachtige foto van jullie vóór de Prachtige kathedraal echt eentje om in te kaderen en boven het bed te hangen. Verder ook bedankt voor het Kaarsje dat jullie hebben laten branden bij de heilige Jacobus. Ik kijk er heel erg naar uit om jullie morgenavond op Schiphol te zien. Geniet nog van een fijne avond in Santiago!
  4. Rob:
    Top 🙌🙌🙌
  5. Marlene Boons:
    11 september 2023
    Proficiat met jullie bijzondere prestatie, dit blijven speciale herinneringen 🥳🦶🥾🎩
  6. Annemie:
    11 september 2023
    Waw, wat een prestatie van jullie! Nu echt nagenieten! Een bijzondere laatste avond en een goede reis terug!
  7. Ine:
    Zeker: geweldige prestatie!!
    Nog fijn nagenieten en goede terugreis!!
  8. Harry Smeets:
    11 september 2023
    Proficiat met deze enorme prestatie. Geniet van het terugkijken.
  9. Marianne:
    11 september 2023
    Proficiat!,daar mogen jullie trots op zijn.
    Chapeau voor je reisverslag iedere dag ,ik heb er van genoten en krijg bijna zin om ook de camino te lopen.
    Geniet van deze avond en het moment, once in a lifetime .
    Liefs
  10. Mientje Aendekerk:
    11 september 2023
    Van harte Proficiat, lieve Liesbeth en Paul, met dit geweldig record, dat jullie hebben behaald! Bedankt voor alle verslagen, foto's en video's, en voor het kaarsje bij Santiago!
    Kom veilig thuis!! Lieve groet, Mientje
  11. Maria:
    11 september 2023
    Proficiat! Jullie hebben het gehaald en een indrukwekkende prestatie geleverd. Mooie foto's van jullie beiden; ontroerend zelfs.
    Ook de kathedraal is indrukwerkend, zowel van buiten als van binnen.
    Nu nog even verder genieten vanavond...
  12. Astrid Oudolf:
    11 september 2023
    Ik heb met veel plezier en vol bewondering jullie reis gevolgd. Erg leuk om een beetje met jullie mee te hebben kunnen reizen.
    Goede reis terug morgen!
    Eenmaal thuis zullen ullie vast nog heel lang nagenieten ..
    Lieve groet,
    Astrid
  13. Annelies:
    11 september 2023
    Geweldig je bent er, en hoe, in topconditie. Geniet van het voldane gevoel, ik zal je verhalen missen. Goede reis morgen.
  14. Gertrude.:
    Mooi...Mooi....Mooi!!! Kippenvel.
    Goeie reis terug.
  15. Ben en Marij Jansen:
    12 september 2023
    Jullie oren zullen tuiten van alle lof, maar die hebben jullie dan ook verdiend! Top, hier kunnen jullie trots op zijn. Fijn dat wij mochten "meereizen." Kom weer veilig thuis en ga lekker nagenieten!