Wandeldag 14

10 september 2023 - Pedrouzo, Spanje

Gelukkig hadden we gisteren een korte etappe en waren we op tijd in het hotel. We hebben niet lang op de bedjes gelegen, want het regende verschrikkelijk. Dat werd dus kaarten binnen. Om 19.00 werden we in de eetzaal verwacht. Prachtige ruimte en mooi ingedekt en heerlijk gegeten.
Gelukkig was het droog in de morgen en vertrokken we met goede moed en beloofden elkaar niet te klagen. In ons boekje werd gezegd dat het de minst interessante etappe zou zijn naast de weg van 17,1 km en dat je dan maar vrienden moest maken. We verwachtten er dus niet zoveel van. De route liep door een mooi landschap en het was wel druk met lopers en fietsers ( ik heb bewondering voor Marij en  Ben die vanaf Frankrijk naar Santiago zijn gefietst en terug). De fietsers moeten heel alert rijden om de wandelaars te ontwijken en blijven heel vriendelijk bien Camino zeggen.
We kwamen op een punt waar de Ierse Norine een foto wilde maken van haar vriendin Nolene. ( ik verzin het niet!) Zij zei hands up en Paul deed prompt zijn handen omhoog. Daar moesten we erg om lachen en raden waar ze vandaan kwamen. Het bleek uit Ierland en niet uit Dublin maar Tipperary. Dus zette ik het liedje in: its a long way to Tipperary….. en iedereen zong mee. Zie filmpje geluid van de Camino). Vandaar liep ik uren met Nolene en Paul met Norine waardoor de kilometers als vanzelf voelden.
Later kwamen we nog twee Noorse vrouwen tegen die in de morgen de Camino lopen en in de middag Spaanse les volgen. Net zoals vele andere pelgrims drinken ze om 12 uur of eerder al bier.

Heel veel pelgrims van de hele wereld o.a Oklahoma starten in Sarria en lopen de laatste 100 kilometers tot Santiago. Veel jonge mensen , naveltruitje, opgemaakt en bier in de morgen. Paul en ik zouden zo de Camino niet willen lopen en koesteren de herinneringen en het gevoel van de Camino primitivo.
We moesten van de Camino af om ons landelijke hotelletje te vinden dat erg leuk uitziet en een grote tuin heeft. Lekker biertje en wijntje in de tuin met pelgrims uit Schotland, maar we werden nogal gestoord door kindje naast ons. ( niet het schatje op de foto) zodat Paul zijn Spaans heeft bijgewerkt. Zoek de betekenis maar op!

We eten vanavond hier in het gastvrije hotelletje en restaurant en dan morgen de laatste etappe!!!!

liefs,

liesbeth

1. Die andere Maria:
    10 september 2023
    Wat een bijzondere reis met mooie verhalen. Bedankt dat we mee mochten lezen en kijken. Ik denk dat jullie morgen glimmend van trots en met een big smile de finish halen.
    Petje af!
  2. Gaston:
    10 september 2023
    Lieve Liesbeth en Paul jullie hebben met succes de voorlaatste etappe van de Camino Primitivo afgelegd en die wandeling was niet zo saai als beschreven in het boekje, in tegendeel heel mooi en met onverwachte gebeurtenissen. Mooie foto van Paul die van plan is het jongetje over de heg te zetten. In elk geval zitten jullie weer in een fijn hotelletje en kunnen daar ook fijn eten met een lekker glaasje wijn, en verder genieten van de avond en de leuke herinneringen van de laatste dagen. Morgen de laatste etappe van de Camino en ik verheug me al op dinsdag avond op Schiphol. succes!
  3. Lucianne:
    10 september 2023
    Geniet morgen nog extra en sla de herinneringen goed op. Wat hebben jullie een fantastische reis gemaakt. En Chapeau voor jullie, een topprestatie.
  4. Gaston:
    10 september 2023
    Lieve Liesbeth en Paul er ging iets fout met het plaatsen, daarom opnieuw.
    Proficiat jullie hebben de voorlaatste etappe van de Camino Primitivo met succes afgelegd en deze bleek helemaal niet zo saai als in het boekje beschreven. In tegendeel het was een mooie en eventvolle wandeling, met Paul die het kleine jongetje over de heg wou zetten. In elk geval jullie kunnen nu lekker gaan eten met een wijntje in jullie fijne hotelletje. Geniet nog van deze avond en de herinnering van de laatste dagen van de Primitivo. Morgen de laatste etappe en dat zullen we vieren!ik kijk ook uit naar overmorgen op Schiphol. Veel plezier en succes voor morgen
  5. Erica:
    10 september 2023
    Niet te geloven: bijna voorbij, veel leuke dingen gezien, gelezen en zijdelings meegemaakt. Echt goed van jullie, ik vertel er iedereen over wat jullie meemaken! Mooi!
  6. Ben en Marij Jansen:
    10 september 2023
    Hé Liesbeth, je gunt ons teveel eer:
    We startten pas ruim na de Pyreneeën,
    We deelden hoogst zelden de route met wandelende pelgrims,
    We reisden met volle bepakking dus kampeerden en overnachtten we op toevallig gekozen halteplaatsen, vaak helemaal vrij,
    En het voornaamste verschil; we praten over 32 jaar geleden!
    Wat jullie nu doen zou ons nooit meer lukken! Hoeft ook niet, we mogen het dankzij jullie meebeleven...
    Jammer dat het staartstukje misschien wat tegenvalt, maar in de herinnering zullen straks alle toppunten overheersen.
    Een mooie laatste etappe, en chapeau voor jullie prestatie!
  7. Adri Luijpers:
    10 september 2023
    Je hebt een fantastische reis gehad en volop kunnen genieten. Denk dat de dagen snel om zijn gegaan. Morgen al weer je laatste dag en dinsdag alweer terug en dan nog lekker nagenieten van alles wat je beleefd hebt. Morgen nog genieten van je laatste wandeldag.
  8. Jose:
    10 september 2023
    Wat een superdersuper prestatie, geniet morgen van jullie dag en trots op jullie allebei!
  9. Maria:
    10 september 2023
    Lekker slapen vannacht en dan goed uitgerust aan jullie laatste etappe beginnen. Het einde zal zeker intens zijn!
  10. Annemie:
    10 september 2023
    Jeetje, alweer de laatste etappe morgen. Zo lang er naar uitgekeken en nu bijna voorbij. Maar wat een prestatie! Geweldig. Al heb je mij iedere dag laten meegenieten, ik kijk toch uit naar je verhalen als we elkaar weer treffen. Een mooie, speciale dag waarin jullie de beloning vinden door de aankomst in Santiago.
  11. Paul Crombach:
    10 september 2023
    Laatste etappe alweer. Geniet er dan nog extra van morgen!
  12. Els Erinkveld:
    10 september 2023
    Zal ook bijzondere ervaring worden....zo'n laatste dag! 🙏
  13. Marlene Boons:
    10 september 2023
    Op naar de eindstreep, dikke pluim verdiend, petje af🎩
  14. Ria:
    11 september 2023
    Wat jammer dat jullie tocht bijna ten einde loopt, ik vond het erg gezellig om elke avond vóór het slapen gaan nog even van het ‘verhaal van de dag’ te genieten. Op naar de finale👍
  15. Elly:
    11 september 2023
    De laatste dag. De laatste stappen. Fantastisch. Een goede laatste wandel dag. Jullie zullen nog heimwee krijgen.
  16. Gertrude.:
    11 september 2023
    Ik heb met heel veel plezier al jou mooie verhalen gelezen,
    dat ga ik dadelijk nog missen.
    Nog een mooie afsluiting van jou geweldige tocht.
    groetjes en tot ziens.
  17. Mieke Meijers:
    11 september 2023
    Jullie hebben weer leuke mensen ontmoet👍❤ Wat een leuke foto's 👍❤ Morgen de laatste etappe👍❤ Geniet ervan en.....Jullie zullen nog lang nagenieten van deze prachtige ervaring❤🤣👍🌞 Héél véél succes morgen🍀🍀
    Liefs Mieke