Voorbereiding

21 augustus 2023 - Eijsden, Nederland

Ongeveer een jaar geleden las ik het boek Violeta van Isabel Allende. De hoofdpersoon liep als belofte de Camino Primitivo. Toen dacht ik meteen: "Dat wil ik ook!".

Ik ben me gaan verdiepen in deze camino en las dat het de oudste en mooiste route is que variatie aan landschappen. Het begon allemaal in de 9e eeuw . Gedurende het bewind van Koning Alfonso II van Asturië werden in het naburige Galicië wonderlijke verschijningen gerapporteerd rond de tombe waarvan vermoed werd dat die de stoffelijke resten bevatte van apostel Jacobus (IN Spanje Santiago) Het was Koning Alphonso II die vanuit Oviedo als eerste op bedevaart ging naar de tombe in Galicië, wat in die tijd behoorde bij het Asturiaanse rijk.

De route is de zwaarste camino met in totaal  312 km, maar met 8000m te klimmen en 7700 te dalen vergt dat een goede conditie. Ik had me voorgenomen om goed getraind te starten, maar door omstandigheden is dat minder gelukt. Ik ben wel goed voorbereid en heb de juiste materialen. Ook loop ik met een fijn maatje, mijn lieve schoonbroer Paul, die er ook veel zin in heeft.

Gaston brengt ons donderdag naar Brussel en dan vliegen we via Madrid naar Oviedo. We hebben dan nog een paar dagen om een pelgrimpaspoort te kopen en beginnen zondag aan de camino.

Dankjewel voor al jullie vertrouwen! Dat neem ik mee in mijn rugzak.

Liefs,

Liesbeth

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lucianne:
    21 augustus 2023
    Heel veel succes en in gedachten loop ik met jullie mee. Vooral ook veel plezier en geniet van de omgeving
    Dikke poen
    Lucianne
  2. Mirèse en Paul:
    21 augustus 2023
    Hoi , veer winse diech un fantastische reis tow mèt de nudege sjoen vergeziechte en wonderlijke inziechte. Veer volge uuch mer num us estebleef neet allemaol mèt in dien rögkzekske want daan weurt dien rögkzekske te zwoer. Haw ut mer liech en inziechtelek. Verwoonder uuch en geneet !
    👋❤ paul en mirěse. Die reis is sjus wie ut leve...
  3. Elly:
    21 augustus 2023
    Lieve Liesbeth. Dit avontuur past bij jou. Uitdagingen zijn jou niet vreemd. Ik ben jaloers op je dat jij het gewoon dan ook doet.
    Heel veel wandel plezier. Mooie momenten fysiek maar ook mentaal. Wij volgen met veel interesse jouw reislogger.
    Elly
  4. Irma curfs:
    Irma Curfs
    21-8-23
    O Liesbeth. Het zal zeer zeker een fantastische trip worden. Ik blijf je volgen.
    Succes.
    Groetjes Irma.
  5. Lilian:
    Lieve Liesbeth,
    Zo ken ik jou al vele jaren. Daar waar menig ander zn bedenkingen heeft ga jij vol erin.
    Ik denk dat je een mooie reis tegemoet gaat en wens jou veel kracht om deze tocht 🥾 te maken . Gelukkig ben je niet alleen . Veel succes 🍀en ik lees graag jouw reisverslag.🗒️
  6. Annemie:
    22 augustus 2023
    Fijn dat we mee mogen op je reis. Dat je gaat genieten staat vast. Geniet, vul je rugzak met mooie verhalen.
  7. Ine:
    22 augustus 2023
    Een geweldige uitdaging. Erg dapper. Geniet er vooral van. Ik ɓen benieuwd naar je ervaringen. Succes.
  8. Marlene Boons:
    22 augustus 2023
    Hallo Liesbeth, ik ken je nog niet zolang, tennis heel graag met je en ook tegen je, dit is een fantastische uitdaging en ik twijfel niet aan je doorzettingsvermogen, af en toe jezelf tegenkomen zal je alleen maar sterker maken, geniet wat je op je pad tegenkomt, geniet,🍀🍀🍀🍀
  9. Mieke Meijers:
    22 augustus 2023
    Hoi lieve Liesbeth❤ Héél véél succes👍👍 Ik blijf je verhaal volgen❤👍 Dat zal een hele ervaring worden👍❤ Véél succes🍀 en...plezier🤣😍
    Liefs Mieke
  10. Harry Smeets:
    22 augustus 2023
    Jij bent een bikkel. Veel genot en sterkte bij je trip.
  11. Marly Caris:
    Leef Liesbeth,
    Een heel mooie, bijzondere wandel reis.
    Met genoeg uitdagingen!
    Veel plezier en genieten! Ik vind heel leuk om jouw verhaal te volgen!
    Leefs Marly
  12. Rolf:
    23 augustus 2023
    Lieve Liesbeth,
    Heel veel plezier en genieten tijdens jullie “wandeling “
    Ben benieuwd naar jouw verhalen.
    Rolf
  13. Adri Luijpers:
    23 augustus 2023
    Liesbeth, heel veel wandelplezier en bovenal genieten!!!
    We blijven je volgen.
  14. Erica:
    24 augustus 2023
    Hallo Liesbeth, wens je een goede reis naar de start en veel wandelplezier, ook van Georgette, lieve groet van ons!
  15. Ben en Marij Jansen:
    24 augustus 2023
    Geweldig, Liesbeth, hoe je steeds weer dapper een zelf gekozen avontuur niet enkel droomt maar inderdaad aangaat! We wensen je veel plezier, volop genieten van mooie natuur en aardige mensen onderweg, maar ook kracht, doorzettingsvermogen èn humor als het wat tegenzit! Liefs en groetjes van Ben en Marij
  16. Gaston:
    24 augustus 2023
    Ik heb vanmorgen onder een stralende zon Liesbeth en Paul naar Zaventem gebracht en toen ik terugreed was de zon ineens verdwenen.
    Liesbeth en Paul waren beiden in goede spirits en blakende gezondheid. Daarom ga ervanuit dat ze deze uitdagend tocht met succes en plezier zullen realiseren. Liesbeth en Paul gelukkig kunnen jullie in Oviedo nog even acclimatiseren en wens jullie dan ook een hele fijne Camino Primitievo naar Santiago.
    Lieve groetjes en Carpe diem
    Gaston
  17. Lucianne:
    25 augustus 2023
    Wat een verhaal. De eerste uitdaging is er. Hopelijk morgen de koffers weer terecht. Ik wacht in spanning af maar jullie zeket ook.
    Succes in het “ loslaten”